Personvernerklæring
Joyland AB beskytter dine personopplysninger i henhold til personvernforordningen GDPR (General Data Protection Regulation). Det er viktig for oss at du føler deg trygg på hvordan vi håndterer dine personopplysninger. Derfor er vi åpne med hvordan vi samler inn, behandler og deler dataen vi lagrer hos oss. Målet vårt er å skape en så god opplevelse som overhodet mulig for deg som besøker og handler på Joyland.
Personopplysninger er all informasjon som kan brukes for å identifisere en enkelt person. Eksempler på dette kan være grunnleggende data om deg, slik som navn og kontaktopplysninger, men også kjøpshistorikken din.
Den nye loven innebærer at du som kunde har enkelte rettigheter. Du har blant annet rett til å bestille registerutdrag med dine personopplysninger, som for eksempel navn og kontaktopplysninger samt kjøpshistorikk. Vi selger aldri dine personopplysninger til andre bedrifter.
Ved å legge inn eller be om informasjon i kassen og Klarna betalingstjeneste godtar du Joyland ABs kjøpsvilkår, Joylands personvernerklæring og Klarna betalingstjenestes bruksvilkår og Klarnas bruk av dine personopplysninger som angitt i Klarnas bruksvilkår, se følgende lenke: Klarnas databeskyttelsespolicy.
1. Hvem er ansvarlig?
Joyland AB er ansvarlig for de personopplysninger som etterlates på nettsidene våre og behandler dine personopplysninger i henhold til gjeldende personvernforordning. Som personopplysningsansvarlig tar Joyland AB ansvar for alle personopplysninger du oppgir til oss, eller som vi samler inn eller mottar når du handler eller abonnerer på vårt nyhetsbrev.
Kontaktopplysninger for Joyland AB:
Joyland AB
Box 103
391 21 Kalmar
SWEDEN
Org.nr. 556930-7969
2. Hva er en personopplysning?
Personopplysninger betyr all informasjon knyttet til en identifisert eller identifiserbar fysisk person. Det er avgjørende at dataen, individuelt eller i kombinasjon med andre dataer, kan knyttes til en person. Typiske personopplysninger er personnummer, navn og adresse. Krypterte data og ulike typer elektroniske identiteter, for eksempel IP-numre og informasjonskapsler, regnes som personopplysninger hvis de kan knyttes til fysiske personer.
Innsamling, registrering, behandling og bruk er eksempler på behandling av personopplysninger som omfattes av GDPR.
3. Hvilke data samler vi inn om deg?
Personopplysningene vi samler inn er data som du som besøkende aktivt gir oss ved å fylle ut ulike typer skjemaer på nettsiden vår når du handler eller kontakter kundeservice. Disse personopplysningene er navn, personnummer, adresse, e-postadresse og telefonnummer, kjøps-, bestillings- og brukshistorikk, IP-adresse, kommentarer ved bestilling og informasjon som du oppgir til vår kundeservice via e-post eller skjema på nettsiden.
Vi henter adressen din fra Klarna eller ved at du oppgir den selv på nettsiden vår.
Vi samler også inn informasjon om hvordan besøkende bruker nettsidene våre, og samler inn statistikk om nettleserinnstillinger og hvilke operativsystemer som benytter seg av sidene. Denne informasjonen behandles på grunnlag av en interesseavveining og brukes til å utvikle nettsidenes funksjoner og innhold.
4. Til hvilke formål behandles dataene?
På grunnlag av ditt samtykke
Ved å oppgi dine personopplysninger for å innhente informasjon fra oss, i tilfelle henvendelser om produkter eller tjenester, godtar og samtykker du til at Joyland AB behandler dine personopplysninger i samsvar med denne personvernerklæringen. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt ved å kontakte Joyland AB. I et slikt tilfelle vil vi ikke lenger behandle personopplysningene dine for de spesifikke formålene du har samtykket til.
Oppfylle våre forpliktelser overfor deg
Dine personopplysninger brukes av Joyland AB for å oppfylle våre forpliktelser overfor deg og kunne opprettholde et høyt servicenivå. Dette kan innebære å levere varene du bestilte eller varsle pakkelevering via SMS. Hvis det oppstår problemer når vi skal levere varer til deg, vil vi bruke opplysningene til å komme i kontakt med deg.
Kommunikasjon og markedsføring
Dataene dine lagres og brukes også til informasjons- og markedsføringsformål. Dette betyr at vi, med tanke på våre kommersielle interesser, kan bruke dine personopplysninger til å kontakte deg gjennom ulike typer informasjons- og markedsføringskanaler. For å kunne gi deg personlige og relevante tilbud og informasjon, kan vi også følge dine kjøpsvaner når du besøker nettsiden vår. Du har selvfølgelig muligheten til å varsle oss når som helst hvis du motsetter deg behandlingen av dine personopplysninger for markedsføringsformål.
Bedriftskunder
Joyland AB behandler personopplysninger om deg som er en representant for et selskap som igjen er kunde hos Joyland AB, for å oppfylle våre forpliktelser overfor kunden og gi et høyt servicenivå. Dette kan for eksempel innebære å levere varer til kunden eller varsle pakkelevering via SMS. Hvis det oppstår problemer når vi skal levere varer til kunden, vil vi bruke dataene til å komme i kontakt med kunden.
5. Hvordan bruker vi personopplysningene dine?
For å oppfylle formålene som dataene ble samlet inn for, kan personopplysningene dine registreres, oppbevares (lagres), brukes og overføres til våre partnere eller underleverandører til oss som angitt nedenfor.
- For å kunne fastslå identiteten din og oppdatere adresseopplysningene dine
- Opprette og behandle dataene dine på Joyland.no
- I kassen vil personopplysningene dine bli sendt til kredittselskapet Klarna
- Behandle dine bestillinger og returer
- Sende SMS når bestillingen din er tilgjengelig for henting
- Kontakte deg med leveringsvarsel
- Leverings- og garantioppdrag
- Besvare dine spørsmål via e-post, SMS eller kundeservice
- Analyse og segmentering for rettede kampanjer
- Utsendelse av generell eller rettet karakter via e-post eller SMS
- Kundeundersøkelser
- Informasjon og invitasjon til arrangementer, konkurranser m.m.
- Utsendelse av undersøkelser som gir deg muligheten til å påvirke tilbud og tjenester
- For å teste og forbedre systemene våre og tilby tjenester
- For å forhindre bedragerier eller misbruk
Vi bruker informasjonskapsler og andre webanalyseverktøy som Google Analytics for automatisk å samle inn informasjon om deg når du bruker Joyland.no. Data vi samler inn automatisk inkluderer for eksempel innstillinger og valg du gjør når du bruker Joyland.no.
Dine personopplysninger lagres primært i Sverige og EØS. Gjennom for eksempel Google Analytics overføres data om besøket ditt på nettsiden vår også til Google i USA, med det formål å samle inn nettstatistikk. Dataene dine lagres bare så lenge det er nødvendig for å utføre tjenestene våre, for eksempel å oppfylle en kontrakt med deg eller tilby nyhetsbrev eller så lenge det er foreskrevet ved lov.
6. Betaling og kassen
Som kunde kan du betale bestillingen din via Klarna AB («Klarna»), org.nr. 556737-0431, gjennom Klarna og alternativene som tilbys der: Fakturabetaling, delbetaling, bankkortbetaling og direkte betaling.
Noen kredittopplysninger tas aldri direkte i Klarna Betalingstjeneste, unntatt ved behov, avhengig av hvilket betalingsalternativ du har valgt. Kredittopplysninger som tas av Klarna påvirker ikke kredittvurderingen din og kan ikke sees av andre som ber om kredittopplysninger om deg. Når du er identifisert får du informasjon fra Klarna om hvilke betalingsalternativer som er tilgjengelige for nettopp deg. Faktura er forhåndsvalgt, men du kan selvfølgelig fritt velge et av de andre alternativene, for eksempel direktebetaling via bank eller betaling med kort. Alternativene som tilbys deg kan variere fra tid til annen.
Fakturaene sendes ut på e-post når bestillingen sendes fra vårt lager. Fakturaen er gyldig som kvittering for bestillingen din, og via e-post sendes detogså en ordrebekreftelse. Det fungerer som kjøpsbevis (kvittering) sammen med betalt faktura.
Ved å oppgi eller be om informasjon i Klarnas betalingstjeneste godtar du Joyland AB sine kjøpsvilkår, denne personvernerklæringen samt brukervilkårene til Klarnas betalingstjeneste og Klarnas bruk av dine personopplysninger som angitt i Klarnas bruksvilkår, se følgende lenke: Klarnas personvernerklæring.
For mer informasjon om Klarna betalingstjeneste, vennligst benytt følgende kontaktinformasjon: telefon 21 01 89 91, info@klarna.no eller på nettsidene til Klarna, klarna.com/no. Når du kontakter Klarna, bruk kundenummer og personnummer.
7. Hvem kan vi dele personopplysningene med?
Vi selger eller overfører IKKE personopplysningene dine til tredjeparter på annen måte. Unntak er pålitelige tredjeparter som hjelper oss med å administrere nettsiden, drive virksomheten vår eller levere produktene du bestiller. Vi kan også dele dine personopplysninger der vi anser det nødvendig for å overholde juridiske krav.
Vi kan overføre dine personopplysninger til våre underleverandører som behandler personopplysninger på vegne av Joyland AB for de formålene som er beskrevet i disse retningslinjene for personopplysninger, og som dermed kan ha midlertidig tilgang til personopplysninger. Dette gjøres alltid i samsvar med en skriftlig personopplysningsavtale for personopplysninger som sikrer at behandlingen skjer i samsvar med Joyland AB sine instrukser. Vi krever videre at våre forretningspartnere bruker passende sikkerhetstiltak for å beskytte og slette dine personopplysninger innen rimelig tid når de har oppfylt sitt oppdrag.
For å opprettholde et høyt servicenivå, vil dataene dine bli gitt videre til underleverandører engasjert av oss, for eksempel:
- Personopplysninger overføres til underleverandører og speditører i forbindelse med leveranser
- Personopplysninger lagres hos våre IT-tjenesteleverandører
- Data om besøket ditt på nettsiden vår overføres til Google i USA via Google Analytics – data om sikkerhetstiltak finner du på support.google.com. Hvis du ikke vil at besøkene dine på nettsiden vår skal vises i statistikken for Google Analytics, kan du installere et tillegg i nettleseren din ved å følge denne linken: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout
- Vi kan dele dine personopplysninger med organisasjoner som kredittopplysningsbyråer med henblikk på kredittverdighetsvurdering, identitetsverifisering, kredittverdighetsovervåking og overtakelse av krav
Hvis dataene dine overføres til tredjeland (for eksempel USA), sørger vi for at ett av følgende juridiske sikkerhetstiltak brukes: Beslutninger om at et land sikrer et tilstrekkelig beskyttelsesnivå, Privacy Shield mellom EU og USA, standard kontraktsklausuler eller ditt samtykke. Data overføres aldri til tredjeland uten et av disse sikkerhetstiltakene.
8. Hvor lenge lagrer vi personopplysningene dine?
Joyland AB lagrer informasjon om deg som kunde så lenge det er et kundeforhold og så lenge det er relevant for det formålet de opprinnelig ble samlet inn for, eller så lenge det kreves i henhold til lover eller forskrifter.
- Kjøp og ordrehistorikk lagres så lenge vi er pålagt å gjøre det for å overholde juridiske krav
- Kundeservicedata relatert til kjøp og klager lagres så lenge vi er pålagt å gjøre det for å overholde juridiske krav
- Kommunikasjon med vår kundesupport som vi ikke trenger å spare for å overholde juridiske krav, slettes etter seks måneder
- Markedsføringsdata lagres til du ber om å ikke lenger motta markedsføringsmateriell eller når du har vært inaktiv i tre år
- Data for forebygging av misbruk og kriminalitet lagres så lenge vi trenger dem for å forhindre eller rapportere forbrytelser (f.eks. svindel).
9. Hvordan håndterer vi personnummer?
Vi vil bare behandle personnummeret ditt når det er klart begrunnet med hensyn til formålet, som er nødvendig for sikker identifikasjon eller hvis det er en annen bemerkelsesverdig grunn. Vi minimerer alltid bruken av personnummeret ditt så mye som mulig ved å heller, hvis det er tilstrekkelig, bruke fødselsnummeret ditt.
10. Dine personlige rettigheter
Du har rett til å be om en rapport om hvilke personopplysninger vi har om deg ved å be om et såkalt registerutdrag. Dette kan gjøres kostnadsfritt én gang i året. Du har også rett til å be om endring av feilaktige data samt muligheten til å be om at vi sletter personopplysningene dine. Du har rett til å trekke tilbake ditt samtykke til behandling av personopplysninger og forby bruk av dine personopplysninger til direkte markedsføringsformål.
Hvis du vil sende inn en forespørsel, må du kontakte oss for mer informasjon.
11. Rett til dataportibilitet
Du har også rett til såkalt dataportabilitet for dataene du har gitt oss i tilfeller der vi behandler dataene dine på grunnlag av ditt samtykke eller når vi behandler data for å oppfylle en avtale med deg. Retten til dataportabilitet betyr at du på forespørsel har rett til å innhente dataene som er registrert om deg med det formål å overføre dem og gjenbruke dem med en annen part, for eksempel en annen leverandør. Retten til portabilitet gjelder bare for de automatiserte dataene vi behandler. Dette betyr at data som kun behandles i papirfiler derfor ikke omfattes av retten til dataportabilitet.
12. Hvordan beskyttes personopplysningene dine?
Vi har iverksatt spesielle sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysningene dine. Bare de personene som faktisk trenger å behandle personopplysningene dine for at vi skal kunne oppfylle våre angitte formål, har tilgang til dem.
13. Datatilsynet er tilsynsmyndigheten
Datatilsynet har ansvar for å overvåke anvendelsen av regelverket, og alle som mener at et selskap håndterer personopplysninger på feil måte, kan sende inn en klage til datatilsynet.
14. Har du spørsmål om databeskyttelse?
Hvis du har spørsmål angående denne personvernerklæringen, vår behandling av personopplysninger eller ønsker å kontakte oss angående dine personopplysninger, kan du kontakte oss på e-post info@joyland.no.
15. Endringer i denne personvernerklæringen
Joyland AB forbeholder seg retten til å oppdatere eller endre disse retningslinjene når som helst, og du bør regelmessig besøke denne nettsiden for å få den nyeste versjonen.
Informasjonskapsler (Cookies)
Joyland.no bruker informasjonskapsler. En informasjonskapsel er en liten tekstfil som nettsiden ber om å lagre på den besøkendes datamaskin og som inneholder en viss mengde informasjon og et tidsstempel. Nettleseren lagrer informasjonen på et spesielt sted på datamaskinen din og returnerer informasjonen i informasjonskapselen til nettsiden som besøkes ved hver forespørsel om sider fra nettsiden. Det er for eksempel informasjonskapsler som holder styr på hva du har i handlekurven (ellers ville den vært tom hver gang du laster inn en ny side), og informasjonskapsler som sørger for at menyen vises riktig. Det finnes også noen eksterne informasjonskapsler, for eksempel de fra Google, som vi bruker for å analysere hvordan våre besøkende oppfører seg på nettsiden.
Du kan alltid velge å slå av informasjonskapsler helt i nettleseren din og/eller slette lagrede informasjonskapsler i nettleseren din. Vær oppmerksom på at det å slå av informasjonskapsler påvirker nettstedets funksjonalitet som ovenfor.
Hvor lenge lagres informasjonskapsler?
Såkalte session cookies forsvinner så snart du lukker nettleseren. Våre andre informasjonskapsler lagres normalt i 30 dager.
Tredjepartscookies
Informasjonskapslene som settes av våre partnere og ikke av joyland.no selv kalles tredjepartscookies. Informasjonskapsler som brukes på denne nettsiden lagrer ingen personlig identifiserbar informasjon om den besøkende (som e-postadresse eller navn). Partnerne som har mulighet til å sette tredjepartscookies via sine tjenester på www.joyland.no er
- Youtube
- Vimeo
- Match2One
- Dipi
- Adrecord
- Kelkoo
For å se hvilke typer informasjonskapsler det dreier seg om, samt finne lenker til deres respektive personvernregler, klikk på den lille grønne «informasjonskapselen» i nedre venstre hjørne. Der kan du også endre innstillingene for informasjonskapsler.